HTML/JavaScript

Saturday 15 June 2013

Saya akan terus pertahankan TMI - Jahabar

Harakahdaily, 15 Jun 2013
KUALA LUMPUR: Ketua Pengarang yang juga Ketua Pegawai Eksekutif The Malaysian Insider (TMI), Jahabar Sadiq (gambar kanan) tidak bercadang untuk menutup laman itu bahkan akan mempertahankannya.

Jahabar ketika bercakap kepada Harakahdaily berkata, nama baik yang ada pada laman ini akan dipertahankan.

"Saya sudah ada pelabur dan saya sedang mengambil kakitangan baru untuk menjalankan laman web berita ini," kata Jahabar ketika dihubungi Harakahdaily.

Kira-kira 25 kakitangan editorial, perekabentuk dan kewangan TMI meninggalkan laman itu mulai semalam untuk menyertai Malay Mail Online (MMO).

Kini hanya Jahabar, tiga wartawan bahasa Malaysia serta bahagian jualan bersama TMI.

Menurut Jahabar, TMI memang sejak beberapa bulan lalu mendapat kontrak dari Malay Mail untuk mengisi kandungan MMO.

(Tulisan Jahabar tentang perkembangan terbaru dalam TMI)

Beliau pula sejak dua minggu lalu terpaksa memberikan tumpuan kepada ibunya yang terpaksa masuk hospital dan hanya baru membukakan matanya mulai semalam.

"Memang susah untuk menjaga kandungan dan serentak dengan itu mencari wang untuk membayar gaji kakitangan," kata Jabahar.

Namun, katanya, nama baik yang ada pada laman itu akan dijaga dan dipertahankan sebagai sebuah media yang berwibawa.

Jahabar, bekas penerbit kepada syarikat media antarabangsa Reuters memang berminat untuk memberikan tumpuan balik kepada bidang yang dibuatnya bersama Reuters iaitu video.

"Namun ia tidak boleh dibuat dengan segera tetapi saya akan berusaha ke arah bidang yang saya minat itu," kata Jahabar ketika membincangkan halatuju peribadinya.

Beberapa tahun lalu Jahabar menyertai sepenuhnya TMI sebagai Ketua Pengarang dan CEO setelah menjadi penasihatnya sejak ia ditubuhkan beberapa bulan menjelang pilihan raya umum 2008.

TMI kini media online yang ke enam di Malaysia selepas Malaysiakini (1), Sinar Harian (2), The Star (3) Harakahdaily (4) dan Utusan Online (5).

Sebelum ini pernah ada ura-ura pemiliknya menjual TMI dengan harga RM20 juta kepada syarikat yang memiliki The Malays Mail, namun berakhir dengan semua kakitangannya menyertai MMO.

No comments:

Post a Comment