HTML/JavaScript

Wednesday 2 March 2011

GUNUNG BROMO



Gunung Bromo (dari sanskrit: Brahma, salah seorang Dewa Utama Hindu), merupakan gunung berapi yang masih aktif dan paling terkenal sebagai gunung yang cantik di Jawa Timur. Gunung Bromo menjadi menarik karena statusnya sebagai gunung berapi yang masih aktif.
Gunung Berapi Bromo mempunyai ketinggian 2.392 meter di atas permukaan laut itu berada dalam empat wilayah Kabupaten Probolinggo, Pasuruan, Lumajang, dan Kabupaten Malang. Bentuk tubuh Gunung Bromo bertautan antara lembah dan ngarai dengan lautan pasir seluas sekitar 10 kilometer persegi.
Gunung Bromo mempunyai sebuah kawah dengan garis tengah ± 800 meter (utara-selatan) dan ± 600 meter (timur-barat). Sedangkan daerah bahayanya berupa lingkaran dengan jari-jari 4 km dari pusat kawah Bromo.
Uniknya gunung ini sangat cantik . Kacantikannya boleh dilihat dari Gunung Pananjakan. Gunung ini tidak selamat untuk didekati. Sebab ia masih aktif sejak November tahun lalu. Ia berada dalam kawasan berjaga-jaga.
Purata setiap 15 minit kawah Gunung Bromo akan meletus dikuti gegeran kuat seperti kiamat kecil, kemudian dilitupi dengan kepulan asap hitam, putih, coklat, gelap. Beterbangan hingga ke langit.

No comments:

Post a Comment