HTML/JavaScript

Sunday 6 March 2011

LIWAT 2

Perbicaraan kes liwat terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim bersambung hari ini dengan mahkamah mendengar hujah akhir dari pihak pendakwa dan pembela dalam bicara dalam perbicaraan.

Anwar, bersama dengan peguam Sankara Nair and ahli parlimen Subang, Sivarasa Rasiah, memberi keterangan untuk pihak pembela, manakala Superintendent Ahmad Taufiq Abdullah, memberi keterangan untuk pihak pendakwa.

Anwar dan Sankara memberitahu mahkamah itu bahawa tiada alasan penangkapan dinyatakan oleh apabila ketua pembangkang ditahan pada Julai 2008 oleh sepasukan anggota polis yang bertopeng.


Sivarasa pula, dalam keterangannya berkata, beliau telah mengingatkan pegawai penyiasat supaya tidak menahan Anwar semalaman, selepas ahli parlimen Permatang Pauh itu selesai memberi kenyataan dan selepas menjalani pemeriksaan perubatan.

Dalam bicara dalam perbicaraan itu, peguam Karpal Singh cuba untuk membuktikan yang penangkapan itu tidak sah dan tiga bahan yang diambil dari sel tempat Anwar ditahan semalam - yang mengandungi mengandungi DNA 'Male Y' - dibuat secara tidak adil dan menyalahi undang-undang.

Ahmad Taufiq pula memberitahu mahkamah yang beliau telah memaklumkan kepada Sankara dan Anwar bahawa penangkapan itu dibuat berdasarkan dakwaan di bawah seksyen 377B untuk liwat dengan persetujuan.

Bagaimanapun , pegawai polis itu mengakui bahawa waran tangkap bertarikh 15 Julai, 2008, hanya diserahkan kepada Anwar di ibu pejabat polis Kuala Lumpur (IPK KL) - tempat ketua pembangkang ditahan.

Tumpuan sekarang ialah sama ada Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah akan membuat keputusannya mengenai penerimaan bahan bukti penting itu, hari ini.

Tiga bahan tersebut - yang pihak pendakwa mahu mahkamah menerimanya sebagai bahan bukti - boleh menentukan kejayaan atau kegagalan kesnya terhadap Anwar.

Malaysiakini

No comments:

Post a Comment