HTML/JavaScript

Tuesday 7 February 2012

MTUC kecewa gaji tertangguh


Wartawan Sinar Harian
8 Februari 2012
SHAH ALAM – Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) kecewa apabila Ke­men­terian Sumber Manusia ma­sih bermain ‘tarik tali’ menge­nai perlaksanaan gaji minimum RM900 untuk pekerja swasta.

Presidennya, Mohd Khalid Atan berkata, sehingga kini isu masih tertangguh kerana be­lum ada kata putus daripada ke­ra­­ja­an me­ngenai pe­­­la­k­­­sanaannya.

“Isu ini telah lama dikemukakan pihaknya kepada kerajaan dan perhatian mula diberikan pada awal tahun lalu apabila pintu rundingan dibuka untuk MTUC, bersama dengan Per­sekutuan Majikan Malaysia (MEF) dan Gabungan Persatuan Pengguna-pengguna Malaysia (Fomca).

“Desakan supaya gaji minimum dilaksanakan adalah kehendak rakyat dan sudah tiba masanya kerajaan membuat keputusan mana yang baik kepada pekerja swasta sebagaimana dilaungkan dalam slogan transformasi,” katanya.

Beliau mengulas kenyataan Timbalan Menteri Sumber Manusia, Datuk Maznah Mazlan yang dilaporkan dalam akhbar ini semalam bahawa pelaksanaan gaji minimum RM900 untuk pekerja swasta masih belum diputuskan,

Mohd Khalid berkata, isu itu perlu diselesaikan segera kerana seramai lima juta pekerja swasta di negara ini boleh men­­jadi penentu kepada pilihan raya umum akan datang yang bakal memberi tamparan he­­bat kepada kerajaan se­karang.

“Gaji minimum bukan per­kara pelik untuk diamalkan di negara ini kerana sudah diamalkan di banyak negara di selu­ruh dunia,” katanya.

Menurutnya, Majlis Perun­dingan Gaji Negara (MPGN) terlalu lambat memberi respons setelah menerima laporan Menteri Sumber Manusia, Datuk Seri Dr S Subramaniam.

Katanya, MPGN tidak perlu berdolak-dalik dengan memberi pelbagai alasan.
www.sinarharian.com.my

No comments:

Post a Comment