HTML/JavaScript

Friday 24 February 2012

Pencuri Bodoh

Helah curi TV

  amir@hmetro.com.my
RAMPAS...Mohamad Shukor (tengah) menunjukkan televisyen curi yang ditemui semula.
RAMPAS...Mohamad Shukor (tengah) menunjukkan televisyen curi yang ditemui semula.
KLANG: Lakonan dua pekerja sebuah pasar raya besar di Kapar, di sini, menolak troli yang penuh dengan barangan elektrik kononnya untuk dihantar ke kereta pelanggan membongkar rahsia rupa-rupanya mereka mahu mencuri barangan itu.

Kegiatan mereka yang dipercayai didalangi pengawal keselamatan pasar raya berkenaan terbongkar Isnin lalu apabila pengurus stor yang melakukan rondaan di kawasan parkir menemui troli berisi dua televisyen jenama Sharp berukuran 32 dan 40 inci, jam 10.30 malam.

Curiga dengan penemuan itu, pengurus stor terbabit melihat rakaman kamera litar tertutup (CCTV) sebelum mendapati dua lelaki yang bekerja di bahagian elektrik pasar raya menolak troli itu menuju sebuah kereta.
Dua pekerja itu ditahan sebelum pihak pengurusan pasar raya berkenaan membuat laporan polis.

Ketua Polis Daerah Klang Utara, Superintendan Mohamad Shukor Sulong berkata, hasil soal siasat polis kemudian menahan lapan suspek lain termasuk sepasang suami isteri serta dua beradik.

Menurutnya, siasatan awal mendapati seorang daripada dua beradik yang ditahan berusia 29 tahun adalah bekas pengawal keselamatan di pasar raya itu.

Katanya, polis tidak menolak kemungkinan suspek itu dalang utama yang bersekongkol dengan abangnya berusia 41 tahun serta lapan lagi suspek yang ditahan.

Menurutnya, susulan itu, polis menemui semula empat televisyen paparan cecair kristal (LCD) pelbagai jenama berukuran 32, 40 dan 42 inci serta dua sistem teater rumah hasil serbuan ke atas sebuah rumah teres dua tingkat di Kapar milik pasangan suspek suami isteri.
“Semua barangan elektrik yang dalam kotak itu ditemui dalam sebuah bilik di tingkat atas kediaman itu.

“Selepas itu, kami serbu sebuah lagi rumah juga di Kapar dan menjumpai dua televisyen, manakala dua lagi dirampas di luar sebuah kilang di kawasan Rantau Panjang,” katanya dalam sidang akhbar di sini, semalam.

Katanya, polis percaya semua barangan yang dicuri dianggarkan bernilai RM20,000 itu untuk dijual semula.

Katanya, siasatan turut menunjukkan semua suspek menjalankan kegiatan itu sejak awal Januari lalu.

Mohamad Shukor berkata, semua suspek berusia 17 hingga 41 tahun itu disambung reman selepas reman terdahulu selama seminggu mengikut Seksyen 381 Kanun Keseksaan (curi oleh orang gaji) tamat semalam.

Beliau berkata, pihaknya mengesan dua bekas pekerja pasar raya terbabit iaitu seorang wanita warga Indonesia dikenali Murtafingah, 31, dan seorang remaja berusia 17 tahun yang dikenali sebagai Sinu.

“Kami percaya dua individu terbabit mempunyai maklumat berhubung siasatan,” katanya

No comments:

Post a Comment