HTML/JavaScript

Tuesday 4 June 2013

Bekas profesor undang-undang dipenjara kerana menerima khidmat seks

Seks untuk gred: profesor dijel

Singapura: Hakim Republik ini, semalam menjatuhkan hukuman penjara lima bulan kepada bekas profesor undang-undang kerana menerima khidmat seks dan hadiah seorang pelajar sebagai pertukaran gred yang baik.
Kes itu satu daripada beberapa perbicaraan rasuah melanda negara di Asia Tenggara itu yang mempunyai reputasi memupuk birokrasi yang bersih.

Tey Tsun Hang dipecat daripada Universiti Nasional Singapura minggu lalu selepas disabitkan dengan enam pertuduhan rasuah membabitkan apa disifatkan mahkamah sebagai tingkah laku “tidak wajar” bagi seorang pendidik kanan.
Ketua hakim daerah, Tan Siong Thye menjatuhkan hukuman kepada lelaki berusia 42 tahun itu lima bulan penjara dan mengarahkan dia membayar denda SG$514. Tey bercadang untuk membuat rayuan dan dijangka dibebaskan dengan ikat jamin sementara menunggu perbicaraan lanjut. Tey didakwa Julai tahun lalu kerana menerima seks, pakaian ditempah khas, iPod, pen mahal dan makan malam di restoran Itali daripada seorang pelajar berusia 21 tahun yang mempunyai hubungan intim dengannya. Pelajar itu turut memberitahu polis bahawa dia menjalani pengguguran selepas hamil dengan anak Tey.

Tan mengkritik Tey pada sidang pagi semalam mengatakan dia “jelas sekali” mengambil kesempatan terhadap pelajar itu dan memberitahu “pembohongan berulang kali” selepas perbuatannya terbongkar. - AP

No comments:

Post a Comment