HTML/JavaScript

Saturday 29 September 2012

RM300 sudah cukup, kami tidak perlu minta sedekah

Wartawan Sinar Harian
30 September 2012
MARANG - Razali Muda, 44, dan isterinya, Imbab Ahmad, 58, yang kedua-duanya cacat penglihatan dan tinggal di Taman Rahmat di sini, adalah penerima bantuan bulanan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) sebanyak RM300 sebulan.

Mereka tidak mempunyai apa-apa kemahiran. Namun, walaupun cacat penglihatan, masih mampu menjalani kehidupan seperti insan lain dan tabah membesarkan dua anak mereka dengan bergantung sepenuhnya bantuan kerajaan itu.

Razali ketika ditemui Sinar Harian di Taman Rahmat di sini, berkata, mereka tinggal di situ sejak 15 tahun lalu. Dia mempunyai dua anak hasil perkahwinan dengan isteri pertamanya tetapi bercerai sebelum berkahwin semula dengan Imbab dua tahun lalu.

“Saya hanya bergantung dengan wang bantuan JKM tetapi kesemua wang berjumlah RM300 itu saya berikan kepada bekas isteri untuk menyara anak kami. Kami berdua pula hidup dengan bantuan bulanan isteri kedua (Imbab) sebanyak RM300 sebulan,” katanya.

Razali berkata, walaupun hanya RM300 sebulan mereka tetap tabah dalam menjalani kehidupan walaupun mengakui berhadapan keperitan menempuh kehidupan harian kerana kecacatan mereka tetapi bersyukur kerana mereka tidak pernah berlapar.

“Walaupun hanya ada nasi dan ikan sebagai lauk dan kadang kala makan nasi dan sayur sahaja tetapi wang itu cukup untuk kami berdua. Kami juga tidak mahu bergantung kepada simpati orang ramai termasuk terpaksa meminta sedekah,” katanya.

Sementara itu, isterinya, Imbab berkata, seperti isteri normal lain, tanggungjawabnya sebagai isteri juga tetap ditunaikan seperti menyediakan makan dan minum kepada suami, membasuh dan mengemas rumah walaupun dia cacat penglihatan.

No comments:

Post a Comment