HTML/JavaScript

Monday 13 February 2012

Polis terima 8 jahitan, telinga digigit suspek

Wartawan Sinar Harian
14 Februari 2012
K Manoharan
KUALA TERENGGANU - Seorang anggota polis berpangkat konstabel nyaris putus telinga kiri setelah digigit oleh suspek kes jenayah yang ditangkapnya, lewat petang kelmarin.

Malah, anggota polis itu juga dicekik sehingga menyebabkannya terpaksa melepaskan tembakan bagi mengelakkan serangan suspek itu selepas dibawa ke Balai Polis Gong Badak.

Ketua Jabatan Siasatan Janayah Terengganu, Asisten Komisioner K Manoharan berkata, sebelum kejadian itu, mangsa yang juga anggota MPV dari Balai Polis Gong Badak bersama seorang lagi rakannya sedang membuat rondaan.

Sekitar jam 7 malam, mereka menerima maklumat dari Pejabat Pertanyaan Balai Polis tentang tangkapan oleh orang awam di sebuah kedai serbaneka di Kampung Gong Pak Jin, Gong Badak.

“Anggota polis itu sampai dan membuat tangkapan terhadap suspek yang berumur 34 tahun kerana dikatakan menipu, lalu dibawa ke Balai Polis Gong Badak. Semasa dia sedang membuat laporan polis, suspek itu telah memberitahu ingin muntah.

“Suspek itu kemudiannya dibawa keluar dan digari di bahagian hadapan. Bagaimanapun, suspek tersebut tiba-tiba melarikan diri dengan keluar dari kawasan balai dan masuk ke dalam semak, namun berjaya ditahan semula,” katanya.

Sebaik ditahan, suspek bertindak ganas dengan menggigit telinga kiri anggota polis itu dan mencekiknya.

Konstabel tersebut cuba untuk melepaskan diri, tapi tidak berjaya.

Disebabkan tiada pilihan bagi meleraikan pergelutan itu, anggota polis terbabit melepaskan dua tembakan dengan salah satu daripadanya mengenai betis kiri suspek.

“Selepas itu, suspek meleraikan tangan daripada mencekik mangsa. Anggota lain yang menyedari akan kejadian itu, kemudiannya datang memberikan bantuan,” katanya ketika ditemui dipejabatnya di sini, semalam.

Akibat kejadian itu, kedua-duanya kini dimasukkan ke hospital. Anggota polis itu menerima lapan jahitan dan mengalami luka di lengan kanan dan ibu jari kiri.

Suspek yang merupakan penagih dadah, mempunyai kes lampau kerana mencuri itu.

Menurutnya lagi, suspek yang juga seorang penganggur dan berasal dari Batu Rakit itu kini disiasat dibawah Seksyen 333 Kanun Keseksaan kerana mendatangkan cedera parah dalam menghalang penjawat awam menjalankan tugas.
www.sinarharian.com.my

No comments:

Post a Comment